Wat gaat er veranderen?


De N280 wordt opnieuw ingericht. We beginnen in 2019 met het traject bij Roermond tussen de Hornerbrug en de Sint Wirosingel. De vernieuwingen aan de N280 leiden tot een aantal verbeteringen, zoals de doorstroming en veiligheid van het verkeer, de bereikbaarheid van Roermond en een betere leefomgeving.

De N280 Roermond ziet er straks anders uit

De belangrijkste aanpassingen op een rij:

Scheiden van plaatselijk en doorgaand verkeer

Tussen de Sint Wirosingel en Hatenboer-De Weerd scheiden we het doorgaand verkeer op de N280 van het verkeer dat in Roermond moet zijn. Dat doen we door de aanleg van een parallelweg voor het plaatselijk verkeer. Het doorgaande verkeer rijdt via de hoofdrijbaan zonder onderbrekingen door Roermond. Op de parallelweg mag straks 50 km/u gereden worden, op de doorgaande weg 80 km/u.

Nieuwe kruisingen

Het plaatselijk verkeer hoeft straks geen rekening meer te houden met het doorgaand verkeer en kan via twee ongelijkvloerse kruisingen de hoofdrijbaan oversteken. Deze kruisingen komen op de Schipperswal en de Wilhelminasingel. Op deze twee plekken leggen we de weg voor het doorgaand verkeer verdiept aan.

Looskade en Buitenop

De Looskade verhogen we en richten we opnieuw in. Zo is de Looskade beter bestand tegen hoog water. Verkeer rijdt straks via de Looskade onder de Louis Raemaekersbrug (voorheen de Maasbrug) om het vernieuwde kruispunt Buitenop over te steken.

Nieuwsgierig? U kunt de nieuwe N280 met 360-graden impressiebeelden alvast beleven!