N280 bij Hatenboer en De Weerd is klaar!


Na ruim 6 weken hard werken is op 1 april de N280 tussen de Hornerbrug en de Louis Raemaekersbrug weer geopend. De reconstructie hiervan startte op 16 februari. Wij danken u voor uw begrip.

Asfalteren Hornerweg
Het asfalteren van de Hornerweg

De reconstructie is in 3 stappen uitgevoerd. In de eerste 3 weken zijn de noordelijke rijbaan en de afrit De Weerd vernieuwd. De volgende 3 weken zijn de zuidelijke rijbaan en de afrit Hatenboer vernieuwd. In het laatste weekend van maart hebben we werkzaamheden afgerond. We hebben onze planning waargemaakt en op 1 april de weg weer geopend.

Hornerweg gereed
Een luchtfoto van de vernieuwde op- en afritten bij Hatenboer en De Weerd.

Zo min mogelijk hinder

De keuze om snel en slim te werken heeft goed uitgepakt. De hinder duurde maar kort. Daarbij is het gelukt om altijd de afrit Hatenboer of afrit De Weerd open te houden. Alle bestemmingen bleven bereikbaar. Doorgaand verkeer kon over de beschikbare rijstroken blijven rijden.

De goede weg wijzen

Tijdens de reconstructie van dit deel waren er minder rijstroken op de N280 open. Om het oponthoud voor de weggebruiker te verkleinen, hebben we 5 tekstwagens op wisselende locaties langs de N280 geplaatst. Op deze tekstwagens stonden waarschuwingen voor eventuele filevorming en informatie over de werkzaamheden.

Op de A2 bij La Place Nederweert Zuid staat onze DRIP. Een DRIP is een groot informatiepaneel waarmee we weggebruikers actuele verkeersinformatie geven. Deze DRIP staat op 2,5 kilometer voor afslag (40) Kelpen-Oler. Deze locatie is bewust gekozen: we stimuleren de weggebruiker om te kiezen voor onze adviesroute en de file te mijden.

Adviesroute

Sinds februari 2019 geldt een adviesroute voor verkeer dat normaal via de N280 Roermond voorbij rijdt. De adviesroute geldt ook voor verkeer dat Roermond Oost of het bedrijventerrein Willem-Alexander wil bereiken.

Verkeer mijdt oponthoud het beste door op de A2 en afslag (44) Sint Joost te nemen. Op de N276 nemen zij afslag (22) Maasbracht naar de A73. Zij nemen op de A73 afslag (19) Roermond en bereiken Roermond vanuit het oosten.

De adviesroute geldt voor de hele periode dat we werken aan de N280. Ook de DRIP blijft staan om de weggebruiker de goede weg te blijven wijzen.

Hard werken, snel resultaat

Onze manier van werken heeft tot resultaten geleid. Een paar cijfers:

  • Er is 14.993 ton asfalt verwerkt dat door 536 vrachtwagens is geleverd.
  • De nieuwe verharding is opgebouwd uit verschillende lagen met een totale dikte van 24 centimeter.
  • Er is 900 meter geleiderail geplaatst.
  • Er zijn 39 nieuwe masten geplaatst om de weg te verlichten. Hiervoor is bijna 3 kilometer kabel gelegd.
  • De totale lengte van de tijdelijke en nieuwe markering voor deze fase is 16,8 kilometer.